Óvodapedagógusok:
Bacskó Ágnes, Ági néni
Babka Beáta, Bea néni
Gondozó néni:
Juhászné Chrabák Éva, Éva néni
Egyéni arculat: Környezettudatosságra nevelés: A környezettudatos magatartás kialakítása és megvalósítása
„Csak ha megértjük a világot, akkor tudunk aggódni érte. Ha már aggódunk, akkor segíteni is fogunk rajta. Ha segítünk is, azzal mindent megtettünk a megmentéséért.”
(Jane Goodall)
Célunk a gyermekek környezettudatos állampolgárrá nevelése a környezettudatos szemléletük és magatartásuk alapozásával. A környezet megismertetését, megszerettetését és a környezet védelmét, a környezettudatos magatartás kialakítását választottuk. Fontos számunkra a gyermekek gondolkodásának, felfogásának megalapozása, rajtuk keresztül a szülők szemléletmódjának alakítása. Óvodánk helyi programjának is ez a felfogás az alapja, részünkről az elkötelezettségnek, és a gyakorlati megvalósításnak van kiemelkedő szerepe.
A tervezett nevelési helyzetekben figyelembe vesszük az életkori és egyéni sajátosságokat, az eltérő fejlődési ütem szem előtt tartásával tervezzük a tevékenységeket. Szem előtt tartjuk a differenciálás pedagógiai koncepciójának érvényesítését a nevelés folyamatában. Fontos a szülőkkel való együttműködés, bevonásuk a környezettudatos nevelési feladatok megoldásába. Ha szükséges, a hátrányokat kompenzáljuk.
A környezet megismerése nem korlátozódik csak a környezeti tervszerű, tudatos kezdeményezésekre, hanem átfogja az egész óvodai életünket. Benne van a spontán játékban, az önkiszolgáló tevékenységben, az udvari élet pillanataiban, a beszélgetésekben, megfigyelő sétákban, kirándulásokban. Terveink között szerepel, hog részt veszünk a NYÍRERDŐ Zrt. Pál Miklós Erdészeti Erdei Iskolájának programjain, mint pl. „Erdők hete” a Sóstói erdőben. Szüretelünk közeli almáskertben, Állatparkba, Botanikus kertbe, tanyára látogatunk. A természetben eltöltött időt fokozatosan növeljük az óvodáskor végére.
A kirándulásokon, terepgyakorlaton vizsgálóeszközök segítségével végzünk megfigyeléseket. Az együtt átélt élmények, játékos tanulási tevékenységek, szenzitív játékok, felfedezések hozzájárulnak a természetvédelemmel kapcsolatos ismereteik bővüléséhez.
Kiemelt szerepet kap a fenntarthatóságra nevelés erősítése, a „zöld óvodaság” ismertségének növelésével. A „Tündér ovi kertünkben” lévő magas ágyásokban palánták ültetése, gondozása, megfigyelése is bővíti ismereteiket. A komposztálók és esővízgyűjtők használata is ismert a gyermekeink körében. Az udvarunkon elhelyezett madáritató és télen kitett madáretető, madárodú az állatokról való gondoskodást erősíti.
Arra törekszünk, hogy a helyes és egészséges életvitelt, a környezetbarát szemléletmódot tudatosítsuk, népszerűsítsük. Ennek jó példája, hogy „gyümölcsnaptárban” jelöljük azon gyerekek neveit, akik a héten gyümölcsöt, zöldséget hozhatnak társaiknak is. Fontos a fogyasztói, táplálkozási, hulladékkezelési szokások alakítása.
A környezettudatos magatartás kialakítása már a csoportszobában jelen van: szelektív hulladékgyűjtőbe válogatják a hulladékot, az óvodai rendezvényeken kitett plakátok, gyűjtők is az újrahasznosításra, a tudatos gondolkodásra hívják fel a figyelmet.
A JELES ZÖLD NAPOK tevékeny megélésével olyan örökérvényű értékeket kívánunk közvetíteni, mely által a gyermekek kellő információkat gyűjthetnek a környezetükről, a körülöttük lévő élővilágról, azok szépségéről, védelméről.
Csoportunkban prioritást kap az élet tisztelete, a hagyományok őrzése és átmentése a jövőbe.
Holisztikus szemléletmódunkkal az élethosszig tartó tanulást támogatjuk.