Intézményünk jó műszaki állapotú, korszerű épületben 4 csoporttal működik. 1999 – ben épült, modern, tágas, külső megjelenésében egyedi színfoltja a városunknak. Helyileg a bujtosi Városliget közelében, könnyen megközelíthető helyen áll. 4 csoportfoglalkoztatóval, a hozzájuk tartozó kiszolgáló helyiségekkel és tornateremmel rendelkezik, melyek mérete megfelelő, felszereltsége jó. Tágas udvarunk a szilárd burkolatú levegőztető és a kerékpárút kivételével füvesített. Egyik fele mozgásfejlesztő fajátékokkal, homokozókkal, babaházakkal rendelkezik. A másik fele ( focikapuval ) sportudvarként áll rendelkezésre a mozgásos tevékenységek és a családi rendezvények lebonyolítására.
Intézményünk Pedagógiai Programja az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja alapján, Porkolábné Dr. Balogh Katalin „Komplex prevenciós Óvodai program” felhasználásával, meglévő értékeink, nevelési gyakorlatunk, hagyományaink megőrzésével készült. Több éves tapasztalat alapján állíthatjuk, hogy ez a program alkalmas leginkább arra, hogy a helyi elvárásoknak megfelelő tartalommal a nevelőtestület tudását leghatékonyabban kiaknázva, legeredményesebben tudjuk a ránk bízott gyermekek személyiségét kibontakoztatni. Az általunk képviselt Pedagógiai Program kiemelten kezeli a különböző részképességek zavarait, a pszichológiai rendellenességeket. Célunk megelőzni, időben észrevenni, korrigálni a hiányosságokat. A hangsúlyt az óvodai megelőző, preventív munkára fektetjük.
A gyermekek egyéni szükségleteihez igazodó fejlesztést – a hátrányos helyzet és a különbözőség figyelembe vételével – a humánerőforrás fejlesztés célirányos működtetésével, a differenciált nevelésre, az integrált nevelésre történő felkészítéssel biztosítja óvodánk. Kiemelten fontos számunkra, hogy ne csak lelkileg, hanem testileg is egészséges gyermekeket neveljünk, ezért nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges életvitel megalapozására.
Gyermekeink szeretnek óvodába járni, szívesen, örömmel tevékenykednek, nyitottak a környező világra, szeretik a kihívásokat, tevékenységükben megjelenik a kreativitás.
A program következetes alkalmazása eredményeként gyermekeink 6 – 7 éves korukra alkalmassá válnak az iskolakezdésre.
Óvodánk nevelési célja
A 3 – 7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérő fejlődési ütemének, érési jellemzőinek szem előtt tartásával:
- a sokoldalú, harmonikus személyiségfejlesztés, a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, lelki és szociális érettség kialakítása,
- az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése, az óvodai nevelési feltételek sajátos megszervezésével,
- a gyermek környezettudatos szemléletének és magatartásának megalapozása,
- a sajátos nevelési igényű gyermekek integrálásával esélyegyenlőségük biztosítása,
- más nemzetiségű családok gyermekeinek nevelése.
Általános feladataink
- Az óvodai nevelésünk feladata a gyermekek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. Ezen belül az egészséges életmód alakítása, az érzelmi és erkölcsi nevelés és a szocializáció biztosítása, az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása. Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek esetében szükség szerinti együttműködés a speciális felkészültséggel rendelkező szakemberekkel.
- A program tartalmi kidolgozásánál a gyermek alapvető megnyilvánulási módjára és fő tevékenységi formájára, a mozgásra és a játékra alapozva szervezzük a főbb nevelési területeken végzendő pedagógiai és pszichológiai feladatokat. A program nevelési keretét egyfelől a gyermek természetes megnyilvánulási formái, másfelől az óvoda kultúraátadó hatásrendszerének együttes kölcsönössége, harmóniája határozza meg.
Az óvodai élet szervezése
Az óvodai nevelés csak a jóváhagyott Pedagógiai program alapján valósulhat meg a teljes óvodai életet magába foglaló tevékenységek keretében megszervezve, az óvodapedagógus jelenlétében és közreműködésével. Az óvodába felvett gyermekek csoportba való beosztásáról az óvodavezető dönt, a szülők és az óvodapedagógusok véleményének, valamint a közoktatási törvényben meghatározott létszámhatárok – beleértve a számított létszámra vonatkozó előírást is – figyelembevételével.
A gyermekek csoportba való elhelyezésének szempontjai :
- HH, HHH, SNI gyermekek száma csoporton belül
- fiúk – lányok aránya
- kor szerinti eloszlás
- szülők választása
Csoportszervezés
A helyi adottságok és az óvodapedagógus attitűdje alapján szervezhető homogén és heterogén, részben heterogén életkorú csoport is. A program hatékonyságát nem a csoport szervezeti kerete határozza meg, hanem az óvodapedagógus felkészültsége, rugalmassága, kreativitása, empátiája, helyzetfelismerése, azaz egész egyénisége.
A gyermekcsoportokat a mesékből, gyermekdalokból jól ismert állatnevekkel (szimbólumokkal) jelöljük: Nyuszi, Csicsergő, Katica, Pillangó csoport.
Szülői támogatással megvalósuló képességfejlesztő foglalkozásaink
- játékos idegen nyelv (angol, német)
- kézműves műhely
- sakk
- néptánc
- gyermekfoci
- zenés gyermektorna
Térítésmentes szolgáltatásaink
- logopédia: speciális fejlesztés beszédhibás gyermekek részére, heti egy alkalommal.
- hittan: Nevelési időn túl szervezett térítésmentes szolgáltatásként az egyház részére helyet biztosítunk a hitoktatáshoz. Tiszteletben tartva a szülők vallási meggyőződését, igényeik alapján lehetővé tesszük, hogy külső személy által szervezett hitoktatásban vegyenek részt gyermekeink.