Kedves Szülők!
Intézményünkben, nevelőmunkánk elemzése, értékelése során minden nevelési évben kijelölünk egy kiemelt feladatot. Szeretnénk az óvodai nevelés olyan területeire fókuszálni, fejlődést elérni, amelyeken problémákat, lemaradásokat tapasztalunk.
A 2018/2019. nevelési évben, a következő területre szeretnénk fokozott figyelmet fordítani: A szokás és szabályrendszer tudatos, tervszerű kialakítása a gyermeki fejlődés életkori és egyéni sajátosságainak figyelembevételével.
Tapasztalataink szerint az utóbbi években a szokás és szabályrendszer, kialakítása egyre nagyobb nehézségekbe ütközik. Pedig a szokások és szabályok fontos szerepet töltenek be az óvodai élet megszervezésében, minden gyermeki tevékenység alapját képezik. Fontosnak tartjuk, hogy a szülők is megismerjék az óvoda, a csoportok szokásrendszerét, együtt működjünk a gyermekek fejlődése érdekében, összefoglaló ismertetőt kapjanak a témában az óvodapedagógusok nevelési elveiről.
Miért fontos a gyermekek életében a tudatos, tervszerű szokás és szabályrendszer kialakítása?
Az óvodai nevelés fontos feladata a gyermekek közösségi életének kialakítása. Egy jó közösségben, egy jól szervezett szokás és szabályrendszerben, könnyen elsajátítják, megtanulják, hogyan kell egy közösség tagjának lenni, szokásokat elfogadni, szabályokhoz alkalmazkodni, azokat betartani.
A gyermekek számára az életkori és egyéni sajátosságainak megfelelően kialakított szokás és szabályrendszer, a korlátok és határok érzelmi biztonságérzetet adnak. Ha azokat következetesen betartjuk és betartatjuk, akkor tudni fogják, meddig mehetnek el, és ezzel nem korlátozzuk őket, hanem támogatást, biztonságot adunk nekik, segítjük őket az életben való eligazodásban. A meghatározott keretek között viszont szabadon szárnyalhatnak, lehetőséget kapnak bizonyos döntésekre, választásokra. Tapasztalataink szerint a szokások és szabályok hiánya, a következetlenség, a túlzott szabadság zavart kelthet a gyermekekben, magatartási problémák kialakulásához vezethet. A hiszti, ami a Szülők rémálma is egy magatartási probléma, mely a gyermekek viselkedésében egyre gyakoribb.
Miért alakul ki?
Kialakulását legtöbbször a következetlenség, a megfelelő korlátok és szabályok hiánya okozza. Ha a gyermekek nem tudják, hogy a felnőttek mit várnak el tőlük és hogyan kell betartani a szabályokat, akkor viselkedésük negatív irányba változhat. A Szülők számára sem egyszerű feladat a mai felgyorsult, elgépiesedett világban kialakítani és betartatni jól működő szokásrendszert, de a gyermekek kiegyensúlyozott fejlődéséhez ez elengedhetetlen.
Mi segíti az óvodában a szokások beépülését?
A gyermekcsoportban dolgozó munkatársak (óvodapedagógusok, dajkák, pedagógiai asszisztensek) tudatos, összehangolt, következetes munkája segíti a szokások és szabályok beépülését.
Az életkori és egyéni sajátosságok figyelembe vétele, a differenciált egyéni bánásmód minden gyermek számára optimális lehetőségét teremti meg a szokások és szabályok beépülésének.
A család és óvoda közötti összhang, egymásra épülés segít a szokások és szabályok elfogadásában. Megkönnyíti a befogadást és beilleszkedést, egy biztos alapot ad a gyermekek közösségi életének megszervezéséhez, személyiségük fejlesztéséhez.
Célunk:
Az óvodai élet tevékenységeinek megszervezéséhez szükséges alapvető szokások és szabályok megismertetése, elfogadtatása és belsővé válása.
Az életkori és egyéni sajátosságok figyelembe vételével, az érzelmi biztonságot adó, nyugodt, derűs, szeretetteljes légkör megteremtésével a szokás és szabályrendszer megalapozása.
Feladataink:
- Rendszeres kommunikáció a munkatársak között, információ átadás a témában.
- Értekezletek, megbeszélések alkalmával a nevelési év kiemelt feladatának nyomon követése.
- Szülők tájékoztatása a gyermek csoportok szokás és szabályrendszeréről.
(Szülői értekezletek, egyéni beszélgetések, fogadóórák, faliújság)
- A témával kapcsolatos szakirodalmak tanulmányozása, ajánlása a szülők számára.(óvodánk honlapján, facebook oldalán, faliújságon megjelenő információk)
- A családi szokások és szabályok megismerése. (családlátogatások, egyéni beszélgetések, fogadóórák)
- A gyermekek egyéni fejlődésének figyelemmel kísérése. Hatékony gyermek megismerési technikák alkalmazása, megfigyelések végzése.
- Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazásával a szokások és szabályok elfogadtatása. (differenciált egyéni bánásmód, a bátorító nevelés módszerei)
Szokás és szabályrendszer kialakítása az óvodai nevelés tevékenységeiben
A gyermekek harmonikus fejlődését, napi jó közérzetét sok tényező befolyásolhatja. Fontos a nyugodt, biztonságos környezet, a mozgás, a testedzés, a friss levegő, a rendezett, ápolt külső, a jó megjelenés, a higiéné, a megfelelő ruházat, a szükségletek kielégítése. A változatos játék-, munka- és tanulási tevékenységek megszervezése, feltételeinek megteremtése a gyermeki fejlődés alapja. Ezeknek a feltételeknek a megléte biztonságot, elégedettséget vált ki a gyermekekből és környezetükből. A feltételek megteremtése szokásokhoz és szabályokhoz kötődik. A gyermekcsoportok tevékenységeinek részletes szokás és szabályrendszerét csoportnaplókban tervezzük.
A Szülők a tevékenységi területek részletesebb szokásrendszeréről Tündérkert Keleti Óvoda Pedagógiai Programjának nevezett részeiből és gyermekcsoportok óvodapedagógusainak segítségével tájékozódhatnak. (Óvodánk honlapja, üzenő falak, szülői értekezletek, fogadóórák, családlátogatások)
Egészségmegőrző szokások kialakításának területei:
- Testápolás szokásai
- Az öltözködés szokásai
- A táplálkozás szokásai
- A mozgás, testedzés szokásai
- Az alvás, pihenés, szokásai
- A betegségmegelőzés, egészségmegőrzés szokásai
Az érzelmi, erkölcsi és közösségi nevelés szokásai:
A szokásrendszer kialakítása során a fontosnak tartjuk a felnőttek viselkedés mintáját, példamutatását, verbális és nonverbális kifejezések alkalmazását.
(hangsúly, hangerő, hanglejtés, finom mozdulatok, gesztusok, mimika használata.
- A kulturált, udvarias viselkedés szabályai és szokásai: a tisztelet, a figyelmesség, az együttműködés, együttérzés kifejezései, a segítségnyújtás, bocsánat kérés szokásai, a konfliktusok megoldásának, a kompromisszumok kötésének kifejezései.
- A gyermeki kapcsolattartás szabályai és szokásai: a kommunikáció kifejezése, a kapcsolatfelvétel, köszönés, megszólítás, kulturált beszélgetés kifejezései.
A játék tevékenység szokásai, szabályai
- A játékok rendeltetésszerű használatának szabályai
- A játékok helyének, idejének szokásai
- A játék közbeni kulturált viselkedés, társas kapcsolatok szokásai
- A játékrakás szokásai
A munkajellegű tevékenységek szokásai, szabályai:
- A munkaeszközök használatának szabályai
- A munkavégzés idejének, helyének, tevékenységeinek szokásai
- A munkafajták sajátosságainak megfelelő szokások (önkiszolgáló tevékenység, naposi és felelősi munka, egyéb megbiztatások
A tanulási tevékenységek szokásai, szabályai
- A tanuláshoz használt eszközökkel való helyes bánásmód szabályainak megismertetése, elfogadtatása.
- A tanulási tevékenységek sajátosságainak megfelelő szokások kialakítása.
- A tanulási tevékenységek kommunikációs szokásai. A verbális és nonverbális kifejezések megismertetése, használata.
Darainé Pethő Ildikó
Intézményvezető helyettes